|
|
|
|
|
|
|
|
När
jag har gått omkring bland verken, har jag känt bildernas
tilltal till just mig. Det kanske inte är de tilltal som konstnären
tänk sig, men de är ändå möjliga, nu som mina
egna hemligheter. Så är det när bildspråket når
fram. Jag menar inte att jag sett några ”förklaringar”,
som om bilderna skulle vara rebusar, utan att jag har nåtts av
vad vi kan se i det tysta ordlösa språket som uttrycks med
bild.
Vid några
visningar under utställningstiden kommer jag och chefen för
Kristianstads konsthall att lätta lite på förlåten
till våra personliga förhållanden till Ulf Trotzigs
bilder. Thomas Kjellgren är en av dem som skrivit en av artiklarna
i den mycket välgjorda och intressanta utställningskatalogen
tillsammans med bl.a. konstnären Mats Caldeborg och chefen för
konstmuseet i Kamakura i Japan, där Ulf ställde ut med en
stor retrospektiv utställning år 2000.
|
|
|
|
På
hallens väggar hänger det vi brukar kalla Konst, ytor med färgstråk,
som på ett märkligt sätt appellerar till något inom
oss.
Självklart har Ulf Trotzig, med ålderns rätt och utifrån
sina erfarenheter, valt traditionella uttrycksmedel: olja, akryl, grafik,
kol och blyerts. Vad annat skulle ha varit möjligt om man, som Ulf
Trotzig, låtit sin hand med penna och pensel forma bilder sedan
barnåren under 20- och 30-talen, skolats sig på Valand i Göteborg
på 40-talet och tagit starka intryck av läraren Endre Nemes
och hans förhållande till det då moderna - Modernismen.
Den kraft som gjorde uppror mot det då gamla, inklusive impressionismen.
Konstnärerna frigjorde sig då från alla krav, utom de
egna. Man ville slinka ur dåtidens kuratorers och andra övervakares
grepp. Det var konstens, konstnärens och egentligen människans
frihet det gällde, efter de grymma och förnedrande världskrigen.
Men i vår tid börjar konstnärerna åter inordna sig
under curatorers och andras vilja. (Var den modernistiska frihetstanken
bara en utopi?)
Nu är det andra uttrycksformer som gäller för de unga:
performens, installationer, foto, video och projekt av alla slag etc.
Så kan naturligtvis också Konst se ut. |
|
|
|
|
|
|
|
|
I Ulf Trotzigs
utställning kan vi däremot lugnt dröja i de välkända
uttrycksmedlen. Är vi noga kan vi se att bilderna har tillkommit
i olika stadier i Ulf Trotzigs liv, från 60-talet fram till vår
tid. Kanske är också de biografiska aspekterna intressanta.
Om dem går det att läsa i utställningskatalogen. Men
för oss besökare finns hans verk här och i vårt
nu. Det är ingen retrospektiv utställning. De verk som visas
finns i vår nutida värld, den som översvämmas av
tomma underhållningsytor, som lägger sig som filter mellan
oss och verkligheten. Bilder som förhindrar och skymmer våra
egna personliga tolkningar om livet. Och vi riskerar att bli främmande
från den värld och den tid vi själva lever i.
Ulf Trotzigs bilder däremot, liksom all betydande konst, öppnar
oss inåt och utåt mot nya, egna möjligheter. De innehåller
ingenting som vi behöver förstå. De bara finns till,
som du och jag, och som spegelbilder av individen, konstnären Ulf
Trotzigs eget universum. Men dessa spegelbilder är också
ett tilltal. Tilltal till oss, om oss själva.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ur förödande brand och aska och den tidigare utställningen
Eld stiger nu, som fågeln Fenix, nya möjligheter fram på
Länsmuseet Västernorrland. Ett glädjefyllt ljus möter
oss. Fram till den 30 november visar Ulf Trotzig där målningar,
grafik och teckningar, verk vilka laddar museet stora och vackra utställningshall
med en livsbejakande kraft. Aldrig har väl det rummet visats upp
sina väldiga möjligheter som nu.
Här
får vi ta del av en enskild konstnärs, en individs förhållande
till livet, och hans försök att lyssna in tillvaron, genom
trädens tilltal, vindens tilltal, tilltal från förr,
tilltal från just nu. Det är detta lyhörda förhållande
till vår värld som han erbjuder också oss att öva.
Utställning är naturligtvis en stor ”händelse”,
inte minst för Länsmuseet Västernorrland, men för
konstnären och för oss besökare är det inte bara
en ”händelse”, utan framför allt ett tilltal,
ett tilltal för ett samtal om aningar som bara kan formuleras i
bild och om det som berör oss på djupet.
Om Ulf
Trotzigs bilder påminner om något annat, så är
det poesi. Poesi behöver man inte förstå, i vanlig mening.
Den bara finns som en möjlighet.
Trotzig
Ulf Trotzigs utställning på
Länsmuseet Västernorrland - 30/11
"Vårskuggor"
©Ulf Trotzig/BUS 2003
|
|
"Nattens vingar"©Ulf
Trotzig/BUS 2003 |
|
|
|
|
|
Läs utställningskatalog
som pdf
|
|